Anmeldelse: On the Road Again

Tekst: Lilly Jensen, ergoterapeut. MSc Konsulent. Rehabilitering, hjælpemiddelforskning,
SOCIALSTYRELSEN. Videnscenter for Handicap, Hjælpemidler og Socialpsykiatri

”Thi frihed følger ære”

Ja, sådan står der i den gamle danske sang fra det 14.århundrede, og det lyser ud af teksten i RYKs bog ”On the road again”, hvor stort set alle interviewede personer nævner, at bilen giver dem frihed, så de kan gøre som alle andre og gå i byen med venner og bekendte.

I den bog findes simpelthen råmaterialet til den franske revolutions budskab ”frihed, lighed og broderskab”. Det er også tankevækkende, at ifølge Gyldendals åbne encyklopædi så er ordet ”fri” beslægtet med ord som fred, frænde, det tyske freund og det engelske friend . Ordet betegnede i gammel betydning et bestemt fællesskab, der beskyttede mod andre, og dets betydning havde også at gøre med at være vellidt. Denne bog giver i sig selv grundlaget for velfærdstaten: Thi frihed følger ære. Ta’ den!!!

Jeg må så med det samme sige, at jeg er vildt fascineret af denne bog ”On the road again”. Jeg bliver helt høj af at læse i den og af at se de fantastiske foto, der lyser at kvalitet, selvværd og styrke. Bare en sætning som ”Corvetten har den fedeste lyd og larm, man kan tænke sig” sender mig over i en helt ny verden, der er fuld af erkendelser, som jeg ikke havde før. Bilen for mig er nemlig bare et transportmiddel, der bringer mig fra A til K eller Ø og Å. Jeg er temmelig ligeglad med udseende og indretning, bare den kører og helst hver gang. Men hør lige her: ”Meget lidt kan slå den fornemmelse, man får i en åben bil”; ”det er en ufattelig dejlig følelse for eksempel, at kunne hente sin kæreste”; ”det er fed fornemmelse at kunne kontrollere en bil i rigtig høj fart”; ”bilen giver os frihed og åbner  verden”; ”næst efter min kone er min BWW, det vigtigste jeg har”; ”denne bil betyder også livsstil og køreglæde…design, udseende, lyden, komforten og linierne” eller  ”den er lille og fræk”. Det kan ikke siges tydeligere, at her møder vi almindelige danskere med deres forskellige holdninger og livsstil. Det er faktisk bedre end en god roman

Desuden er bogen oplysende med henblik på hvordan man søger en bil efter Serviceloven og om indretningsmuligheder. Den er dermed også en brugsbog for folk, der søger om en bil og for kommunernes sagsbehandlere inden for området. Og jeg kan blot sige: Gå ikke glip af den, nyd den, brug den og bliv overrasket og få et kick i hverdagen. Det bedste indhold ligger gemt i det enkle klare sprog og mellem linierne.

”On the road again” er fantastisk inspirerende og oplysende. Dens informationspotentiale er imponerende. Forfattere, fotografer og lay-outere burde have Danmarks højeste og bedste formidlingspris. Det er den bedste bog, jeg har læst længe. Når man står med den i hånden får man lyst til at kærtegne den, så lækker er den.

Birgitte Bjørkman, Viggo Rasmussen, Bente Ovesen. On the Road Again. Forlag: RYK - Rygmarvsskadede i Danmark. 104 sider