Sndhed - helbred: Apple Watch - vægttab

Kashif Butt, der havde været aktiv idrætsudøver, vejede næsten 100 kg, da han blev udskrevet fra Klinik for Rygmarvsskader i xxx 2010. Der skulle noget radikalt til, men Kashif kendte kun til metoder til vægttab for gående. Indtil han stødte på Apple Watch. 
- Apple virkelig har fat i den lange ende, hvad angår funktionalitet, især til brugere med funktionsnedsættelse.

Tekst: Kashif Butt

Da jeg i 2010 gennemgik en livsvigtig og ikke mindst livsændrende operation i hjernestammen/pons, var jeg forinden i god fysisk form. Mit gode helbred var et kriterium for, at man overhovedet ville gennemføre operationen.
Efter operationen faldt min vægt drastisk; dels fordi jeg lå i koma, dels fordi jeg var hverken i stand til at tale, trække vejret eller bevæge kroppen. På under 14 dage tabte jeg mig 16 kg, og min vægt faldt yderligere, så jeg til sidst kun vejede 58 kg fra at have vejet 80 kg inden operationen.
Efter fem uger på intensiv afdeling blev jeg flyttet til et sengeafsnit, hvor man fokuserede på at genvinde min vægt, og derfor var mine måltider meget kalorierige. Da jeg blev udskrevet fra Klinik for Rygmarvsskader 10 måneder senere, vejede jeg omkring 94 kg.

Fra sportsaktiv til overvægtig

Hele livet igennem har jeg været meget aktiv i sportens verden, hvor jeg blandt andet har været konkurrencesvømmer, spillet basketball på unionsholdet, og har derudover opnået det sorte bælte i karate. Herudover har jeg trænet regelmæssigt i fitnesscentre.
Så da jeg efter udskrivelsen fra Hornbæk sad med en vægt på næsten 100 kg, hvilket er en stor byrde for kroppen, gik jeg i gang med at tabe mig.
Til at starte med var det relativt nemt, men da jeg begyndte at nærme mig 86 kg, blev det sværere. Det var fordi jeg brugte de metoder, jeg kendte, fra før jeg blev kørestolsbruger.
En dag sagde en af mine holdkammerater fra kørestolsrugby til mig, at jeg burde tabe mig yderligere, da jeg skulle tænke på, at min krop ikke bevægede sig så meget som før, og det på den lange bane ville gavne mig. Jeg besluttede mig derfor konsekvent at gøre noget ved det.

Afsøgte markedet for aktivitets-trackere

Det største problem, jeg havde med vægttabet, var at finde mit ligevægtsindtag. Udfordringen er, at os med funktionsnedsættelse ikke kan sammenligne os med dem uden en funktionsnedsættelse.
For at finde mit ligevægtsindtag, gjorde jeg brug af forskellige aktivitets-trackere. Jeg benyttede mig af Fitbit, Garmin, Samsung og Polar, men ingen af dem var til den store hjælp, da de ikke kunne konfigureres til brugere med funktionsnedsættelse.
Jeg begyndte derfor at undersøge markedet for andre løsninger, hvor jeg i min søgen faldt over Apple Watch. Det skal lige understreges, at jeg på daværende tidspunkt på ingen måde var fan af Apples produkter, jeg var derimod rigtig glad for Android-løsninger. Men jo mere jeg undersøgte, desto mere overrasket blev jeg, og derfor besluttede jeg mig for at investere i et Apple Watch og samtidig en iPhone.

Vægttab med Apple Watch og viljestyrke

Allerede da produkterne skulle sættes op til brug, blev jeg positivt overrasket over brugervenligheden, men overraskelserne var på ingen måde færdige.
Efter ca. en uge med brug af både smartwatch samt telefon blev jeg imponeret over de detaljerede oplysninger, jeg kunne finde frem til ved at logge ind på sundhedsappen på telefonen. Jeg kunne bl.a. se, hvor mange tag jeg havde taget i kørestolen, og hvor mange aktive kalorier jeg havde forbrændt, hvilket ikke var særlig mange, hvis jeg ikke havde trænet den pågældende dag, og dette til trods for, at jeg havde lavet noget hele dagen.
Til min helt store overraskelse fandt jeg ud af, at mit ligevægtsindtag lå på lige omkring 1.600 cal om dagen, hvor jeg før gik ud fra, at det lå på omkring 2.000 cal. Da jeg ud fra disse oplysninger begyndte at justere mit daglige indtag af mad, begyndte vægten for alvor at falde.
På bare to måneder formåede jeg at tabe mig 10 kg, og var stadig i stand til at blive ved med at tabe mig uden at føle mig sulten.
Den dag i dag vejer jeg ca. 72 kg, og dette har jeg opnået med hjælp fra Apple Watch, og ikke mindst en god portion viljestyrke.
Det skal lige siges, at jeg ikke mærker sult eller mæthed, som de fleste normalt gør. Sulten viser sig ved, at kroppen begynder at blive svækket og jeg får hovedpine, og mæthed viser sig ved, at jeg næsten ikke kan trække vejret, fordi jeg har spist for meget. For at undgå dette, benytter jeg mig stadig den dag i dag af både Apple Watch kombineret med iPhone, herunder sundhedsappen, og herudover logger jeg mine daglige kalorier i My Fitness Pal-appen.
Jeg vil skynde mig at understrege, at uret ikke er 100 procent nøjagtigt, men det er imponerende, hvor tæt på det kommer til de faktiske værdier, og dette har jeg erfaret ud fra nogle års brug af uret.

Fald- og pulsregistrering

En af de rigtig gode og ikke mindst betryggende funktioner, jeg er stødt på, mens jeg har benyttet mig af Apple Watch, er en funktion, Apple kalder for faldregistrering. Uret benytter et accelerometer for at registrere, om en bruger af uret er faldet, og forsøger med det samme at bekræfte, hvorvidt dette er tilfældet eller ej. Såfremt brugeren af uret ikke reagerer, ringer uret automatisk op til alarmcentralen og underretter samtidig de nød-kontaktpersoner, som man har registeret i sundhedsappen med besked om, at man er faldet, samt placering for, hvor man befinder sig.
Såfremt man er nødsaget til at blive afhentet af en ambulance, kan man også indtaste sine sundhedsoplysninger i sundhedsappen, og det kan redderne eller sygehusvæsenet så tilgå, hvis der opstår behov for det.
Apple Watch holder også regelmæssigt øje med brugerens puls, registrerer og underretter, såfremt der opstår uregelmæssigheder med den.

Gode tips

Jeg er blevet spurgt, om man nøjes med kun at benytte sig af Apple Watch, og svaret til dette er ja, det kan man sagtens. Dog skal man benytte sig af en iPhone til den første opsætning, og herefter kan man benytte uret. Man må dog give afkald på en del funktioner, som fx de detaljerede oplysninger i sundhedsappen, hvilke er dem, jeg benytter mig mest af, men samtidig også giver afkald på funktioner, som opkald fra uret, samt se og besvare beskeder fra uret selv. Derfor mener jeg, det er nyttesløst at investere i uret alene, da det ellers bare vil fungere som en dyr aktivitets-tracker.

Alt i alt er min oplevelse med Apple Watch meget positiv, og jeg må erkende, at Apple virkelig har fat i den lange ende, hvad angår funktionalitet - især til brugere med funktionsnedsættelse.